International Horticultural Exposition 2014





Ok så här börjar det!! Detta är första dagen då vi besökte International Horticulture Exposition 2014 i Qingdao, världsutställningen/parken där Richard ställde ut sitt fotoprojekt "I huvudet på Carl von Linné". Läs mer om expo här: http://expo2014.se/ och om Richard och hans projekt här: http://richardvonhofsten.com/ 

(Ahh och här ser ni vad mycket nytta vi fick av min selfie-stick hehe)





Totalt 36 länder deltar i Expo i år, och alla har sin varsin paviljong där de representerar sitt lands kultur och, eftersom det är årets tema, landets botanik och arbete för att skapa en mer miljövänlig och hållbar framtid. Här är vi i "teknologiska paviljongen". Superballt!! 



Lite mer teknologi.




Och här är en del av Svenska paviljongen. Första bilden är gången ner till Isbaren, där några av min brors bilder fick stå dagarna innan själva invigningen! Och isbaren: så nice!!! Isen är hämtad från Jukkasjärvi, och allt där inne var gjort av det. Detta var även första gången jag fick uppleva svensk vinterkyla på nästan 2 år? I Kina?? 








Och så var det invigningsdagen!! Och hjälp vad mycket reportrar och människor det kom och tittade. Richard hade en kamera uppkörd i ansiktet konstant och även jag blev intervjuad och fotad av lokala tidningar. Så himla surrealistisk. Detta ovan var när bilderna ställdes ut inne i den svenska paviljongen, senare flyttades dem till trädgården. 


Men först fick några av bilderna flyttas ner till isbaren! Fortfarande så sjukt att detta faktiskt hänt.



Och här vi alla 12 bilder i den svenska paviljongens Linnéträdgård. Och här ovan kan ni se, som jag glömt att nämna, att jag är med på en av dessa 12 bilder, som förgätmigej/forget me not.


.. Och här posear en liten kille med just den :,) Så knasigt?? 


Min bror har skrivit alla dikter som hör till varje blomma, och jag älskar "min" dikt extra mycket. Richard valde mig att gestalta just denna blomma pga dess karaktär och story. Känns som det blev på pricken. 

Och så vips bestämdes det att Richards bilder dagen därpå skulle ställas ut i en av de största paviljongerna i hela parken: tema paviljongen!! Så rätt eftersom den parken i princip enbart består av konst och mode gjort på blommor och växter! Har tyvärr inte fler bilder från det på mobilen, MEN under den timma vi var där strömmade det in några tusen kineser, minst. PÅ EN TIMMA. Vi hade svårt att fatta hela situationen, och tillslut blev det så crowded så vi for iväg och åt lunch. 




Resten av veckan bestod av maaaassaaaaa filmning inför dokumentären som vi ska knåpa ihop. Det är bilder från parken, svenska paviljongen, Richards utställning och en massa intervjuer ang hans projekt. Det var superkul att få agera lite producent!! Trots den hemska hettan och allt slit. Men fan vad bra det kommer bli.

















Utöver alla invigningar och inspelningar åt vi massa mat på coola restauranger, beställde room service, blev bjudna på exklusiv öl i ett vip-rum med utsikt över berg, åkte linbana över hela expo-parken, åkte in till Qingdao stad och gick längs den häftiga hamnen, chillade på den svenska paviljongen med andra svenskar och så läste jag ut The Fault In Our Stars. 

Alltså wow, har verkligen haft coolaste jobbresan. Och ber om ursäkt för detta jobbigt långa inlägg men var ba tvungen att skriva ner detta någonstans, för hjälp vilken grej vi fick vara med om. Är så stolt över min bror och detta är bara början på hans blomstrande karriär, och är så glad att jag får följa med på hans resa :,)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0