lonesome traveller

Hej hej hej uppdateringsdax

Koh Rong var som sagt helt fantastiskt. Hade tre så himla lugna och fina dagar. Sprang på stranden, drack fruitshakes, lyssnade på Alex och Sigges podcast och sjöng en massa. Alltså bästa rehabiliteringen nånsin.

Men så var det back till Sihanoukville för min del (båtresan dit var heeelt galen, var 110% säker på att vi skulle välta pga de enorma vågorna, men det gick bra!)

Blev ju lite förälskad i denna plats. Mest pga bästa hostlet Monkey Republic som jag bodde på(båda gångerna) och pga alla fina mänskor en träffade där. Denna gång hann vi med lite strandfest, boat party på australia day(vi åkte ut med två stora båtar och kastade vattenballonger på varandra lolz) och att mysa på privatbio. Så sorgligt att säga hejdå for good igår buhu.

Igår hängde jag vid poolen hela dagen med fina nya friendos innan jag hoppade på nattbussen till Siem Reap.

Och här är jag nu!

Har varit rätt nice att fått resa runt lite på egen hand de senaste dagarna, men nu saknar jag att vars tredje hjulet så ska snart möta upp Karin och Marc.

Hoppas ni mår bra där hemma! Kram!

~~~~~

Hej! Här är en bild från imorse när jag var iväg på min första joggingtur på typ 1,5 månad. Vi är på ön Koh Rong, men först ska jag berätta lite om veckan som varit:

Choeung Ek Genocidal centre, strax utanför Phnom Penh, Kambodja. Det här var så oerhört smärtsamt. Vi gick runt i tystnad bland massgravarna som bredde ut sig här, och försökte att inte gråta. Om ni inte känner till Khmer Rouge regimen, eller the killing fields och S-21 och de fruktansvärda sakerna som försiggick där, så läs på. En så hemsk men så viktig del av vår historia.

Efter två dagar i Phnom Penh återvände vi till strandlivet!

Och alltså Sihanoukville!!! Älskar!!! Främst nog för att jag bodde i en sovsal m 5 andra backpackers och för att vi snabbt blev som en liten familj. Här är jag med en av dem, Tia!

Första kvällen gick vi tillsammans på ett pubcrawl! Jag blev utnämnd till "Queen of Bar Crawl" och fick en gratis biljett till ett boatparty. Fyfan, sjukaste kvällen NÅNSIN. Jeeezuz.

På dagarna gled Karin och Marc och jag runt på moppar och hittade denna fina strand.

Struntade i boat partyt och gick på ett födelsedags/poolparty med mina roomies m.fl. istället. Vi var 60 pers som trängdes på ett flak påvägen dit :--)

Det dygnet var så himeeelaa kul. Poolparty hela dan och så dans på stranden(och i havet) hela natten.

Och så varva med sånt här gos!

Så glad att vi gjorde ett ganska långt stopp i Sihanoukville så man fick chansen att lära känna så himla många bra coola skojiga roliga mänskor.

Men kändes också väldigt bra när vi hamnade i detta paradis.

Koh Rong är en helt fantastisk ö som ligger en bit utanför Sihanoukville med båt.

På stranden där vi bor är det nästan 0 turister. Det enda vi gör om dagarna: solar, badar och dricker fruitshakes.

Känns bra med lite rehab i must say. Här är det så lugnt och fint och känner att jag har endel att fundera över/organisera innan hemfärd om en månad (buhu). Här kan jag göra det i lugn och ro. Hoppas ni mår bra mina fina! Puss och kram!

Lombok - Vietnam - Kambodja

Hej! Senast jag skrev här satt jag på Gili Trawangan och njöt av denna kokosnötsdrink. En av killarna som jobbade på hostlet klättrade upp i en palm, hackade ner några nötter och slängde ihop världens godaste+nyttigaste dryck till oss. Bästa gili.

Men så var det dags att lämna miniöarna för att hänga några dar på större ön Lombok. Så GRÖNT.

Vi bodde i kuta, allra längst ner på ön. Hyrde moppar och upptäckte områdena på det viset. Här hade vi hittat en privat liten strand.

Där fanns en vattenskog!

Favvopunkten. Hittade det här stället när vi åkt omkring en stund. Så vackert.

En dag tog vi mopparna och en lokal guide med oss hit! Vi klättrade genom djungeln för att ta oss till olika vattenfall, och sen bestämde vi oss för att hoppa ut för ett av dem. Så jävla läskigt och underbart.

Lombok var verkligen en balsam-för-själen upplevelse. Här låg vi, på favvoplatsen, och tittade på när solen sakta gick ner. Livet.

Herrå Indonesien!

Nyår spenderades här, på ön Phu Quoc i Vietnam, med några kalla öl och bra sällskap.

Hängde hela dagen på stranden, och på kvällen käkade vi middag tillsammans innan vi hamnade på en bar. Men det har jag ju redan berättat om så moving on!

*bakiskäk*

Några timmar innan vårt nästa flyg. Satt på en beach bar och carpade våran sista strandtid på ett par veckor.

Hej Ho Chi Minh city!

Första dagen vandrade vi runt endel. Ganska skönt att få vara tillbaka i civilisationen efter att ha duschat kallt i 2 veckor.

Sen joinade Marcs vän John oss, och vi spenderade två dagar här, på War Remnants Museum. Det var så mycket att läsa och se och lära, så det behövdes. Det var väldigt hemskt, men en otroligt viktigt del av historien som jag känner att jag inte vetat tillräckligt mycket om.

Och så vidare till Cu Chi, där lokalbefolkningen levde i tunnlar under marken under kriget. Vi fick vandra igenom dem, och det är helt ofattbart hur deras livssituation såg ut.

Efter några tunga men roliga dagar i Ho Chi Minh flög vi till Vietnams huvudstad, Hanoi!

Där åt vi --BY FAR-- den godaste maten jag någonsin ätit. SÅ HIMLA HIMLA GOTT AHMAGAD!!!&;@:@/"

Och titt vem jag hittade på Hanois gator! Så roligt att få hänga lite med Amanda och hennes pojk på andra sidan jorden.

Men absolut bästa med norra Vietnam var Ha Long Bay. Googla Ha Long-bukten så förstår ni varför.

Att paddla kajak bland de enorma stenformationerna som reste sig ur kristallklart vatten... Ah ni fattar.

Bodde på en båt med 11 rum i två nätter. På dagarna besökte vi grottor och gav oss iväg på egna små upptäcktsresor i våra kajakar. På kvällen drack vi öl och vin och spelade kort med sköna britter och australiensare.

Herrå Ha Long!

Sista dagarna i Vietnam spenderade vi på Cat Ba Island. Där gled vi runt på moppar och vilade upp oss mest. Sista dagen testade vi på bergsklättring och det var SÅ KUL!! Så kul så Karin och jag tänker fortsätta med det när vi kommer hem.

Bra avslut på våra 15 dagar i Vietnam!

Nu sitter jag på vårt hostel i Phnom Penh, Kambodja. Jag sover i ett rum tillsammans med 15 andra främlingar, feelin like a true backpacker.
De senaste dagarna har jag varit helt uppslukad av skolansökningar etc, men för en liten stund sen skickade jag in allting och kan nu njuta av detta nya, niceiga land. Hoppas ni mår bra där hemma! Kram

ett år

2015 började med ny hårfärg och ny arbetsplats. Här är en bild på mig och teckningen Sigrid gjorde till mig min första dag på förskolan i Stockholm.

Trots gla över nytt bra jobb så var jag väl egentligen ganska vinterdepp i januari. Hade i alla fall en helg i Degerfors med Madde och åkte Bob bakom en bil! Det var skoj!

Struggling through the svenska kyla.

I februari var det dags för Stockholm fashion week och jag fick nöjet att hjälpa till backstage på Carin Westers visning. Strax därefter frågade Carin mig om jag ville börja barnvakta hennes gosiga dotter vilket jag självklart ville.

På jobbet blev det en massa lek med detta lilla gäng. Några av de absolut bästa personligheter jag lärde känna i Stockholm var 4-5 år. Barn ä bäst.

From januari och framåt sjöng jag mycket i kör. Här hade jag precis testsjungit i John Erik Elebys kammarkör och tog en öl tillsammans med gänget efter. Så trevligt vare. Några dagar efter detta fick jag veta att jag blivit antagen.

I mars fick jag nog av kylan så drog till Afrika med min mormor.

Vi var i Marocko, och där blev jag ofrivilligt med hennatatuering. Ganska cool var den ändå.

När jag kom hem till Sverige var våren på väg. Så göttig tid ändå. Jobbade, sjöng i två körer, sprang i skogen, hade "after-kör" varje tisdag med ungdomskören, satt barnvakt åt Carins knodd endel, hängde massa med Disa, sjöng med min fina sångpedagog och mådde väl helt okej om jag inte minns fel.

Påsken kom och den firades bland annat med Nicolina. Plus på en påsknattsmässa i Sthlm. Var sopranstämman i en kvartett och vi sjöng en massa vackra taizésånger.

Sofie spenderade en helg hos Disa och mig och vi dansade på Under Bron bl.a. Saknar dessa tjejor!

April-maj var så bra. Bara en massa sång och sol typ. Här är en himla orginell bild på mig under körbärsträden i kungsan.

Favvohörna.

En självis från Valborg. Den firade jag både med kompisar i Örebro, och dagen efter fortsatte jag firandet i Patriks sommarstuga på Värmdö tillsammans med nära o kära.

Yeah!-festivalen med bra folk! Här är Sara och jag.

Sprang Color Run med Moa, Gabbi och Rebecka!

Slutade jobba på förskolan i Stockholm vilket var så himla heartbreaking :/ Saknar dem!

Bilade ner till Göteborg med Madelene och hennes syster för att spendera en dag på Liseberg. Här har vi kommit in i Juni.

Slutade jobbade eftersom repetitionerna inför musikalen Polhems Huvudwerk dragit igång. La ner hela juni på att sjunga, spela teater och må så himla himla bra.

Men hann även med att gå på Rebeckas stundtmottagning, mysa med Richard som jag numera bodde hos, kika in på Summerburst, äta god mat och hänga med kompisar.

Sen firade jag midsommar med världens bästa bröder och världens bästa Disa(som egentligen känns som en del av syskonskaran numera) och en massa andra roliga! Kul!

Sen vare dags för musikalpremiär och till den kom Karin och Disa och mamma för att supporta. Så roligt var det!!

Resten av föreställningsveckan bestod bara av glädje, sol, häng vid vattnet, rawfood, meditation&yoga och såklart en massa musik. Levde livet verkligen.

I juli drog jag iväg igen.

Till Sunny Beach i Bulgarien efter att ha blivit övertalad att jobba som bartender där. Lustigt kanske ni tänker eftersom jag har 0 bartendererfarenhet. Det tänkte jag också.

Men det gjorde inget för lärde mig snabbt och hade så himla kul bakom baren! Mest nice var dock såna här dagar, när hela gänget gick till stranden och ba hängde.

Träffade så himla många underbara människor under mina 1,5 månader där men underbarast av dem alla var Chloe. Sån fin vänskap jag funnit i den tjejen alltså.

Cacao beach en vecka innan jag åkte hem. Sunny beach gav mig både mycket bra och dåligt. Men mest bra. Önskar jag kunde spola tillbaka klockan o ba va i den där miljön igen ett tag.

I slutet av augusti åkte jag hem igen, precis i tid för att fira min fina Mormors 80 år!

Och för att fira mina 21 år tillsammans med dessa bl.a. på ett tak, mätta o belåtna efter att ha ätit kräftskiva. Det var en såå fin födelsedag med mänskor jag bryr mig mycket om <3

Tackade jag till en tjänst på en förskola i Kumla och åkte nästan direkt efter det till England.

För att hänga med Chloe! Här åkte vi Rodel med Nathan i Plymouth. Nån dag efter detta åkte jag till Wales och spenderade en vecka där.

Två veckor efter hemkomst åkte Karin, Marc och jag ner till Helsingör i Danmark för att gå på Sunny Beach-reunion!

Min fina bästa Karin.

Sen kom hösten ordentligt. Sjukt grått och deppigt och jag spenderade mesta tiden åt att önska att jag var nån annanstans.

Men hängde endel med Karin och ibland ljusade vi upp tillvaron med hj av sånt här.

Hösten 2015 kort o gott: jobba, träna, hänga i soffan med bästa Åsa och Anton som jag bodde hos, högskoleprovet, mysa med Karin och längta till värmen.

Firade Halloween med detta rådjur och sjöjungfru plus några andra finisar. Så som Nico, Henke, Filip, Alex!

Sofie var i Örebro en helg! Yayy!!

Sen åkte jag till Stockholm för att ha lite kvalititetstid med mamma och Ebbe. Hann även träffa mina andra två bröder. Älskar dem alla så löjligt mycket.

Var väldigt upp o ner min sista tid i Sverige. Lärde mig att människor verkligen kan vara skräp och att vissa saker inte är värt att lägga energi på.

December! Sista hänget med Nicolina innan jag lämnade landet igen. Saknar henne buhu.

Hann umgås en helg med pappi innan flyget tog mig till England! Han är go han.

Herrå swe!

Och nu ser livet ut lite såhär.

2015 har egentligen varit helt fantastiskt. Förra året lovade jag mig själv att göra såna grejor som får mig att må bra, att inte övertänka så mycket och att spara pengar. Exakt det har jag ju gjort?? Imponerande ändå. Det här med att inte övertänka ledde kanske till lite förhastade beslut ibland, fast sånt är ju livet. Det gav ju mig också mycket bra. Ah jag är nöjd med året iallafall. 10 av 10. Inte riktigt, men nästan.

Nyår spenderade vi på ön Phu Quoc i Vietnam. Satt på en bar och skålade in olika tolvslag varje timma. Blev alldeles för många jägerbombs men kul vare allt. Gott nytt!