Lombok - Vietnam - Kambodja


Hej! Senast jag skrev här satt jag på Gili Trawangan och njöt av denna kokosnötsdrink. En av killarna som jobbade på hostlet klättrade upp i en palm, hackade ner några nötter och slängde ihop världens godaste+nyttigaste dryck till oss. Bästa gili.



Men så var det dags att lämna miniöarna för att hänga några dar på större ön Lombok. Så GRÖNT.

Vi bodde i kuta, allra längst ner på ön. Hyrde moppar och upptäckte områdena på det viset. Här hade vi hittat en privat liten strand.

Där fanns en vattenskog!


Favvopunkten. Hittade det här stället när vi åkt omkring en stund. Så vackert.



En dag tog vi mopparna och en lokal guide med oss hit! Vi klättrade genom djungeln för att ta oss till olika vattenfall, och sen bestämde vi oss för att hoppa ut för ett av dem. Så jävla läskigt och underbart.



Lombok var verkligen en balsam-för-själen upplevelse. Här låg vi, på favvoplatsen, och tittade på när solen sakta gick ner. Livet.

Herrå Indonesien!



Nyår spenderades här, på ön Phu Quoc i Vietnam, med några kalla öl och bra sällskap.

Hängde hela dagen på stranden, och på kvällen käkade vi middag tillsammans innan vi hamnade på en bar. Men det har jag ju redan berättat om så moving on!




*bakiskäk*

Några timmar innan vårt nästa flyg. Satt på en beach bar och carpade våran sista strandtid på ett par veckor.

Hej Ho Chi Minh city!




Första dagen vandrade vi runt endel. Ganska skönt att få vara tillbaka i civilisationen efter att ha duschat kallt i 2 veckor. 




Sen joinade Marcs vän John oss, och vi spenderade två dagar här, på War Remnants Museum. Det var så mycket att läsa och se och lära, så det behövdes. Det var väldigt hemskt, men en otroligt viktigt del av historien som jag känner att jag inte vetat tillräckligt mycket om.



Och så vidare till Cu Chi, där lokalbefolkningen levde i tunnlar under marken under kriget. Vi fick vandra igenom dem, och det är helt ofattbart hur deras livssituation såg ut.

Efter några tunga men roliga dagar i Ho Chi Minh flög vi till Vietnams huvudstad, Hanoi!

Där åt vi --BY FAR-- den godaste maten jag någonsin ätit. SÅ HIMLA HIMLA GOTT AHMAGAD!!!&;@:@/"

Och titt vem jag hittade på Hanois gator! Så roligt att få hänga lite med Amanda och hennes pojk på andra sidan jorden. 



Men absolut bästa med norra Vietnam var Ha Long Bay. Googla Ha Long-bukten så förstår ni varför.

Att paddla kajak bland de enorma stenformationerna som reste sig ur kristallklart vatten... Ah ni fattar.



Bodde på en båt med 11 rum i två nätter. På dagarna besökte vi grottor och gav oss iväg på egna små upptäcktsresor i våra kajakar. På kvällen drack vi öl och vin och spelade kort med sköna britter och australiensare. 

Herrå Ha Long!




Sista dagarna i Vietnam spenderade vi på Cat Ba Island. Där gled vi runt på moppar och vilade upp oss mest. Sista dagen testade vi på bergsklättring och det var SÅ KUL!! Så kul så Karin och jag tänker fortsätta med det när vi kommer hem. 



Bra avslut på våra 15 dagar i Vietnam! 

Nu sitter jag på vårt hostel i Phnom Penh, Kambodja. Jag sover i ett rum tillsammans med 15 andra främlingar, feelin like a true backpacker. 
De senaste dagarna har jag varit helt uppslukad av skolansökningar etc, men för en liten stund sen skickade jag in allting och kan nu njuta av detta nya, niceiga land. Hoppas ni mår bra där hemma! Kram 

Kommentarer
Postat av: fia

Asså jag dör. Så himla fint och jag är så himla avis... Hoppas du tar hand om dig finaste Sally! :*

Svar: Gulliga du! Hoppas du har det bra i Linköping och att studierna flyter på bra(vilket de verkar göra!!), kram på dig finis!
None None

2016-01-15 @ 11:51:19
URL: http://heysofia.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0